Faste aktiviteter i børnehaven
Vi har faste aktiviteter hver uge i børnehaven, hvor børnene er delt op efter alder. Aktiviteterne holder som hovedregel pause i juli, august og december.
Troldegruppen
De yngste børn tager på små ture til den lille skov, Kerteminde Bibliotek, stranden, Fjord & Bælt og Johannes Larsens museet, hvor vi leger i den smukke museumshave. I vinterhalvåret kan turene være skiftet ud med motorik i kælderen. Her er der sanglege, rytmik, gymnastik, balanceleg, rejser til månen og meget andet sjov på programmet. Motorik er sjovt, sundt og en populær aktivitet hos børnene. Vi bruger også aktiviteten som redskab til at vurdere det enkelte barns fysiske og motoriske udvikling og kan være med til at afdække eventuelle vanskeligheder, der kræver ekstra opmærksomhed.
Mølleløkkens private børnehave og vuggestue samarbejder tværfagligt med Kerteminde Kommunes ergoterapeuter. De inddrages sammen med forældrene, når vi vurderer, at et barn har brug for mere end motorik og leg alene.
De yngste består af børnene i alderen 3 – 4 år på tværs af stuerne. Aktiviteterne læner sig op af flere af læreplanens temaer – især “natur, udeliv og science”, “kultur, æstetik og fællesskaber” samt “krop, sanser og bevægelse” og er med til at understøtte vores mål for børnenes udvikling på områderne.
Aktiviteterne for de yngste er om onsdagen fra kl. 10-11.30.
Kolonihavegruppen
I kolonihaven nyder vi at være på et stykke kultiveret natur, hvor vi har bygget et lille hus. Vi laver bål og huler, snitter, graver, planter og høster i haven, laver mad over bål, kigger på og rør ved smådyrene og meget andet. Vi tager af sted næsten uanset vejr og vind, så to ture er sjældent éns.
Kolonihavegruppen består af børnene i alderen 4 og 5 år på tværs af stuerne. Aktiviteten læner sig op af flere af læreplanstemaerne men især “natur, udeliv og science” og er med til at understøtte vores mål for børnenes udvikling på området.
Turene til kolonihaven er om torsdagen kl. 9.30-13.00, og børnene skal være her senest kl. 9.00.
Børnene skal have fornuftigt tøj og fodtøj på, der passer til vejret og kan tåle at blive snavset. De skal desuden have en rygsæk med, som de selv kan bære med deres egne ting i. Børnene hjælper med at pakke taskerne og er med til at vurdere hvilket tøj, der passer til det aktuelle vejr. Derfor er det vigtigt, at børnene er her i god tid.
Forældre og bedsteforældre er altid velkomne til at tage med, vi vil bare gerne vide det på forhånd.
Hverringegruppen
På turene til Hverringe udforsker vi områdets forskelligheder. Vi går langs stranden og finder dyr, sten, skaller og forsteninger, i skoven ser vi på årstidernes skiften og undersøger naturens materialer. Vi har bøger om flora og fauna med, og vi giver os tid til at være nysgerrige og lære nyt.
Vi samles om aktiviteter omkring bålet, hvor vi også laver mad.
Hverringegruppen består af de ældste børn som er i alderen 5 og 6 år på tværs af stuerne. Aktiviteten læner sig op af læreplanstemaet ”natur, udeliv og science” og er med til at understøtte vores mål for børnenes udvikling på området.
Turene til Hverringe er om tirsdagen kl. 9.30-14.00, og børnene skal være her senest kl. 9.00.
Børnene skal have fornuftigt tøj og fodtøj på, der passer til vejret og kan tåle at blive snavset. De skal desuden have en rygsæk med, som de selv kan bære med deres egne ting i. Børnene hjælper med at pakke taskerne og er med til at vurdere hvilket tøj, der passer til det aktuelle vejr. Derfor er det vigtigt, at børnene er her i god tid.
Forældre og bedsteforældre er altid velkomne til at tage med, vi vil bare gerne vide det på forhånd.
Førskole projekt
De kommende skolebørn tager hver uge af sted til strand og skov i Hverringegruppen. Ved starten af børnenes sidste år i børnehaven, får de desuden en “lektiebog”. Bogen er et lille samlehæfte, hvor børnene samler de opgaver, som de får af de voksne. Opgaverne giver børnene alderssvarende udfordringer, og ekstra mulighed for at få kendskab til opgaveløsning, tal og bogstaver.
Vores egentlige førskoleprojekt starter i februar, hvor de kommende skolebørn fast en gang om ugen deltager i en række aktiviteter målrettet skolestart. Vi planlægger førskoleprojektets tema og form ud fra gruppens sammensætning, men arbejder typisk med musik, teater og kunstneriske udtryk.
Det overordnede fokus for førskoleprojektet er altid barnets almene personlige udvikling i kombination med tal, bogstaver, styrkelse af sprog samt samarbejde og forløb over længere tid. I forløbet indgår desuden skole- og SFO besøg.
Ved årets sommerfest i juni, viser børnene deres projekter frem.
Sprogstøtte
Vi tilbyder i overensstemmelse med dagtilbudsloven en sprogscreening af alle 3-årige børn som vi vurderer kan have et behov, der afdækker barnets sproglige udvikling. Vurderer vi, at barnet har ekstra behov for støtte i sin sproglige udvikling, tilbyder vi sprogstøtte i vores egen gruppe – ofte kombineret med ekstern støtte fra en talepædagog. Allerede i vuggestuen hvor sproget dannes og udvikler sig, har vi opmærksomhed på sproget. Også her kommer børnene i små læse-legsgrupper på 1-4 børn, hvis vi, i samarbejde med forældrene, oplever at barnet kan have behov for at få styrket sproget.
Vi lægger vægt på at bogstaver og tal er synlige og bliver brugt i hverdagen og er særligt opmærksomme på at sætte ord på for barnet.
Faste aktiviteter i vuggestuen
I vuggestuen er der faste aktiviteter hver dag. Typisk er børnene delt op i to grupper – de 8 ældste i en gruppe og de 6 yngste i en gruppe.
Mandag
De ældste er på cykeltur ud i det blå og ofte til Lundsgaards skoven, stranden, Fjord & Bælt, en legeplads eller måske ud og plukke jordbær.
De yngste er på gå-tur. Her går turen ofte til den lille legeplads og skov i Mølleløkken, til Johannes Larsens have eller blot en gå-tur i området.
Tirsdag
De ældste er i kælderen og laver motorik. De starter ofte med nogle fælles sanglege og noget rytmik og slutter med en forhindringsbane og fri leg.
De yngste har wellness på stuen, som kan være fodbad med afslappende musik, massagebørster, kuglebad osv.
Onsdag
De ældste tager cyklerne til vores kolonihave, hvor de leger, plukker bær og laver bål. De bruger også tid på at studere insekter og spise deres medbragte madpakker eller mad fra bålet.
De yngste er i kælderen, hvor de har rytmik/musik. Her vænner de sig til kælderen og hygger sig med hinanden og de redskaber der er til rådighed.
Torsdag
De ældste går på tur i nærområdet, hvor de især øver at gå to og to. De går f.eks. til den lille legeplads/skoven i Mølleløkken, til Johannes Larsens have eller måske til stranden.
De yngste har tumlastik, hvor de får brugt krop og sanser.
Enkelte børn deltager i læse-leg
Fredag
Fredag er krea-dag i vuggestuen for alle børn og voksne. Her bliver der lavet fødselsdagsgaver og andre kreative ting der kan pynte i vuggestuen eller hjemme hos børnene.